Ben jij een virtual assistant en wil jij je bedrijf naar een hoger niveau tillen? Naast het ondersteunen van je opdrachtgevers kun je nog veel meer doen! In dit artikel vertel ik je meer over de inkomstenstromen: affiliate links, andere VAโ€™s opleiden en het verkopen van ebooks en templates. Ben jij klaar om meer omzet te genereren? 

Affiliate links gebruiken in je teksten 

Ben je op zoek naar een simpele, maar slimme manier om je omzet te verhogen? Overweeg dan eens om links op je website te plaatsen! Bij affiliate marketing promoot je een product of dienst van een ander bedrijf. Als de promotie een verkoop oplevert krijg jij hier commissie voor. Het handige aan dit verdienmodel is dat je affiliate links in elke tekst kunt plaatsen. Neem bijvoorbeeld een blog, social media berichten of je e-mails. 

Het is belangrijk om te weten dat je niet zomaar een linkje van een bedrijf kunt plaatsen op je website. Daarnaast wil je kunnen meten hoeveel aankopen er zijn gedaan via jouw links. Als je aan de slag gaat dien jij je eerst aan te melden bij een affiliate netwerk of programma. Het verschil tussen deze twee is dat je bij een netwerk verschillende organisaties kunt promoten via รฉรฉn aanspreekpunt, ofwel een affiliate bedrijf. Daisycon, Tradetracker en PayPro onderhouden bijvoorbeeld het contact tussen de bedrijven die hun product willen laten promoten en de websitehouders. Bij een affiliate programma werk je vaak samen met รฉรฉn groot bedrijf, omdat zij veel verschillende producten verkopen. Welbekende webshops zijn Bol.com en Amazon.

Als starter is het verstandig om je eerst te verdiepen in de organisaties en jouw doelgroep. Je wilt immers producten aanbieden die voor hen interessant zijn. 

E-books verkopen om te laten zien wat jij in huis hebt! 

Tegenwoordig zijn e-books helemaal hip and happening, maar waarom zou je als virtual assistent een eigen e-book schrijven? Door je kennis te delen met anderen promoot je automatisch wat jouw onderneming in huis heeft. Met een slimme aanpak en de juiste tools schrijf jij in een handomdraai een waardevolle e-book. Ga je aan de slag? Houd dan rekening met de volgende tips tijdens de ontwikkeling van je nieuwe product. 

1. Kies een onderwerp waar jij veel van weet. 

2. Deel informatie wat direct toepasbaar is. 

3. Verplaats je in de lezer tijdens het schrijven. 

3. Bedenk opdrachten en toetsen. 

4. Vormgeef je e-book aantrekkelijk, (bijvoorbeeld met Canva!);

Leg de focus op รฉรฉn onderwerp. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de vraag van je doelgroep en je eigen doelstelling. Je kunt bijvoorbeeld basisinformatie delen en uiteindelijk een coaching gesprek aanbieden. Daarnaast is het prettig als je e-book makkelijk leesbaar is. Maak altijd gebruik van hoofdstukken, subkoppen en alineaโ€™s om een overzichtelijke structuur te behouden. Deel verschillende opdrachten per paragraaf of hoofdstuk, zodat de lezer kan controleren of de tekst goed is begrepen. โ€œDonโ€™t judge the book by itโ€™s coverโ€ is bij een e-book niet het geval. Je e-book mag er zeker goed uitzien! Hiervoor kun je de gebruiksvriendelijke design tool Canva gebruiken. Lees hier meer over in het artikel: ‘Deze tools zijn onmisbaar voor jou als virtual assistant!

Andere VAโ€™s opleiden: deel je kennis met anderen 

Een stapje verder dan het e-book is andere VAโ€™s opleiden! Naast dat het erg leuk is om te doen kan dit ook een enorme boost leveren aan je inkomstenstroom. Hierbij heb je oneindig veel opties. Je kunt bijvoorbeeld een 1:1 traject aanbieden of een opleiding ontwikkelen. Je opleiding of traject kun je invullen met diverse producten en diensten. Laat je e-book met praktische opdrachten hier weer terugkomen of plan (online) sessies met je cursisten.

Templates verkopen

Ten slotte kun je als extra inkomstenbron templates verkopen aan je opdrachtgevers of andere ondernemers. Hierbij kun je denken aan designs voor websites, e-mail funnels, checklists en bijvoorbeeld:

  1. Digital nomad budgettracker:
    • Een financiรซle sjabloon speciaal ontworpen voor digital nomads om hun inkomsten en uitgaven bij te houden tijdens hun reizen. Het kan grafieken bevatten om financiรซle trends te visualiseren.
  2. Virtual assistant contracttemplate:
    • Een sjabloon voor het opstellen van professionele contracten tussen virtual assistants en hun klanten. Hier staan bijvoorbeeld juridische bepalingen in, zoals betalingsvoorwaarden, vertrouwelijkheid en taakomschrijvingen.
  3. Social media analyse rapport:
    • Een sjabloon voor rapporten over de prestaties van social media-campagnes. Een PDF-bestand vol met informatie over de groei van volgers, betrokkenheid en conversies.

Hiervoor hoef je geen graphic designer te zijn. Je kunt namelijkย  unieke custom made templates creรซren in Canva en verkopen via je eigen shop pagina op je website.

Wil je meer weten over verschillende inkomstenstromen voor jou als virtual assistant? Neem dan eens een kijkje bij mijn va intensive voor meer informatie!